Brommend liep hij door de kamer, bij iedere stap een kattenpootvormpje in bloed achterlatend. Ik zei tegen mijn man: “Dit is echt niet goed, hij is normaal zo stoer.” Het achterpootje hing er ook maar vreemd bij en was twee keer zo dik. Zit je dan, om middernacht, met een flink gewonde kat.
’s Nachts naar de dierenarts betekent een heel duur consult, toch twijfelde ik geen moment, hier moest wat aan gebeuren. Dus reed ik, afgelopen nacht rond 12 uur nog naar de dierenarts. Mocht bijna honderd euro aftikken en lag om 2 uur pas op bed. Maar als de pijn groot genoeg is (van jou of van je dierbaren, zelfs van een kat), dan doe je alles!
Dat geldt niet alleen voor kattenspoedgevallen natuurlijk
Het geldt evengoed voor jouw klanten, als hun pijn groot is, maakt niets meer uit. De kosten niet, wat ze ervoor moeten doen of laten niet, ze doen alles. Maar dan moeten ze wel weten waarvoor ze bij jou kunnen komen. Met welke pijn kunnen ze bij jou terecht? En wat ga jij doen om hun probleem voor ze op te lossen? Daarom is het zo ontzettend belangrijk om de pijn van je ideale klant op je homepage en je aanbodpagina’s te benoemen. Jouw klant wil zich herkennen voordat ze overwegen om bij jou aan te kloppen. Ze willen precies weten of jij dé pleister op hun wond bent. Niemand koopt immers een vingerpleister voor een flinke wond op de knie.
Kruip in het hoofd en hart van je klant
Wat gaat er om in het hoofd van je klant? Is het een wanhopige moeder, die ’s nachts wakker ligt van het gedrag van haar kind? Is het een gestreste werknemer, die niet kan slapen van de zorgen om en stress op zijn werk? Slaat zijn hart ervan op hol? Heeft ze er hoofdpijn van? Is het iemand die blijft vastlopen in relaties, doordat ze nog last heeft van een trauma uit haar verleden? Terwijl ze juist zo verlangt naar liefde en geborgenheid, een arm om zich heen? Is het een moeder zonder kind? Die vanuit haar hart zo vreselijk verlangt naar een kind, maar het niet kan krijgen? Zodanig dat haar hart iedere dag een beetje breekt? Dat haar relatie langzaam afbrokkelt? Heeft ze het gevoel dat ze faalt als vrouw?
Spannend om te benoemen, maar wel essentieel.
Sla geen stappen over
Veel coaches en therapeuten zijn geworden wie zij eigenlijk een aantal jaren terug nodig hadden gehad. Mensen die hersteld zijn van een burn-out, gaan anderen vaak daarmee helpen. Moeders van hoogsensitieve kinderen, worden vaak kindercoach voor gevoelige kinderen en ga zo maar door. Daardoor lijkt het logisch dat je precies de pijn van je ideale klant kent, maar dan moet je wel heel wat jaren terug in je ervaringen. Wat voelde je toen? Wat dacht je? Waar lag je van wakker? Welke lichamelijke klachten had je? Schrijf dus niet vanuit je ervaring van nu, maar ga al die stappen die je gemaakt heb eens na en begin weer bij het begin, dat is waar jouw klant nu zit.
Vaak valt het niet mee
De pijn van je ideale klant onder woorden brengen kan heel lastig zijn. Je kunt goed vertellen wat je doet, maar precies uitleggen waar je klant nu in zit, in de woorden van je klant, dat valt je zwaar. Je bent misschien al dagen, weken, maanden aan het schaven aan de teksten voor je site, maar nog steeds klopt het niet echt en stromen de klanten nog niet binnen. Of je hebt gewoon volledig writer’s block, er komt geen woord meer op papier.
Als het je nu niet alleen lukt, dan help ik je met liefde. Het onder woorden brengen van de pijn van jouw ideale klant, is één van mijn specialiteiten. Daarnaast inspireer ik jou ook en doen we het echt samen. Het blijft dus jouw site, met jouw teksten en jouw woorden, maar dan met hulp van mij. Ik help je met je homepage, je aanbodpagina’s, je ‘Over mij’ en het opstarten van je blog. Wil je meer weten, klik dan hier. Je mag altijd gratis en vrijblijvend een Skype- of telefoongesprek met me aanvragen.
Voor wie nog benieuwd is: Met mijn kat gaat het weer wat beter, zijn poot is nog dik, maar hij loopt er alweer op. Wat er gebeurd is, zullen we wel nooit weten, maar hopelijk knapt hij snel weer helemaal op!