Ik kan er heel slecht tegen, de sites waar nog net geen oranje flitslichten vanaf komen, ze toeteren hun boodschap op je af. Vaak nog gebakken lucht ook. Schreeuwerige websiteteksten als: “Ik heb mijn omzet verviervoudigd!” vliegen je om de oren. Oh ja, hoe hoog was ie vorig jaar dan? Ze roeptoeteren ons bovendien toe wat we vooral NU (dus NIET WACHTEN) moeten doen. Oh ja, en dat er natuurlijk maar 3 plekjes zijn, die ook nog eens eigenlijk (door alle bonussen die al jaren op de plank liggen) 25.000 euro waard zijn, maar nu voor maar €4997,-! Het Tellsell ‘It’s Amaaaaazing, Mike!’ gehalte druipt ervan af.
Als tegenhanger zou je je bijna heel erg klein gaan maken en ook dat zie ik veel te veel. Sites waarop nog net niet ‘Sorry dat ik je stoor’ staat. Veel te bescheiden. En vaak zijn dat degenen die juist zo veel te bieden hebben! Ik zou er bijna verdrietig van worden…
Goede websiteteksten schrijven is geen kattenpis
Veel sites van hele goede coaches en therapeuten zijn ofwel veel te bescheiden: ‘Neem eens contact op, misschien kan ik je wel helpen.’ Of gaan veel te veel over henzelf. ‘Welkom op mijn site. Ik ben … en ik ben …coach. Ik heb hiervoor de …. opleiding gevolgd en…’ Dat vind ik als lezer helemaal (nog) niet interessant.
Ik wil weten of je mij kunt helpen, dus wil ik niet in eerste instantie weten wie jij bent, welke methode je gebruikt en hoe veel diploma’s je hebt. Ik wil denken: Wauw, dat gaat over mij! Ik wil weten dat je mij ziet. Ik wil weten dat jij mij begrijpt. Dan pas wil ik meer weten.
Dit zeg ik natuurlijk niet omdat ik je in een depressie wil praten, maar omdat het ook anders kan en ik je daar graag meer over vertel.
Overschreeuwen en tekort = oude marketing
De tegenhanger zijn de sites die de meeste marketing professionals fantastisch zouden vinden. Ze focussen vooral op tekort en scheppen ontzettend op. Ik krijg daar een Bla, bla, bla, blegh! gevoel bij. Geef mij maar een teiltje…. MAAR: ze werken wel vaak! Ook ik ben er best weleens ingetrapt, in bla bla marketing. Soms met groot succes, want ook ‘de groten’ gebruiken dit vaak, soms met minder succes. Wel altijd omdat ik op dat moment ook echt geloofde dat de persoon erachter integer was (en ook daar heb ik me weleens in vergist), maar toch… Het werkt om eerst het reptielenbrein aan te spreken, tekort (Fear of Missing Out) speelt daar goed op in. Ons brein is nog steeds een beetje ouderwets, maar we hoeven niet per se de oude marketing toe te passen om succes te behalen.
Maar hoe dan wel?
Het allerbelangrijkste dat je mag beseffen is dat je site niet over jou gaat. Hij is van jou/jouw bedrijf, maar hij gaat bijna helemaal over je ideale klant. Dus je kijkt altijd eerst naar haar/zijn pijn en verlangens en die wil je, tot in detail, benoemen. Je duikt dus altijd in de belevingswereld van je ideale klant. Daar gaan je homepage en je salespages over. Pijn, verlangen, resultaat. Alleen je ‘Over mij’ pagina gaat over jou. De rest is volledig voor jouw ideale klant (trouwens, zelfs je ‘Over mij’ natuurlijk, want daarin leg je onder andere uit waarom jij de allerbeste coach/therapeut/healer/fotograaf/etc. voor hen bent).
Check jouw eigen site eens op deze punten: Is mijn site al gericht op mijn ideale klant? Kijk ook eens naar hoe lang mensen op je site blijven (te zien in je Google statistics). Gaan de meesten heel snel weer weg? Of blijven ze wel even hangen, maar krijg je bijna nooit een aanvraag? Dan is het tijd om je site eens goed onder de loep te nemen.
Kan jouw site beter? Volg dan mijn gratis webinar: 5 tips voor Woest Aantrekkelijke Unieke Websiteteksten (Yes, WAUW teksten 😉 Ik hou van spelen met woorden).
Schrijf je hier in.
(ook heel geschikt als je nog geen site hebt trouwens!)