Even geen ‘catchy’ titel, of inspirerend, pakkend begin. Deze keer serious business: de privacy van je klanten, cliënten of patiënten. Als we gaan schrijven over wat ons raakt, zoals iedereen bij mij leert, kom je natuurlijk regelmatig bij je klanten terecht, maar hoe kun je nu zo schrijven dat de privacy van je klanten gewaarborgd is?
Hou het bij jezelf
Als jij heel erg blijft bij wat iets met jou deed, hoef je vaak niet eens diep in te gaan op wie je klant is. Als jij bijvoorbeeld schrijft over een klant met burn-out klachten en je beschrijft puur jouw proces hierin, zonder echt details over de klant te gebruiken, dan kunnen het zo veel mensen zijn dat ze niet te herleiden zijn (tenzij je maar een paar klanten hebt en andere mensen ze kennen, maar daar gaan we nu even niet vanuit). Een voorbeeld uit mijn eigen onderneming: Ze leest haar net geschreven tekst voor en ik voel het kippenvel over mijn armen trekken. Wat een heftig proces dat ze heeft moeten doorstaan! Maar wat beschrijft ze het prachtig, zo beeldend dat ik vóel wat zij voelde. Ik voel haar wanhoop. Mijn keel lijkt te worden dichtgeknepen. Maar dan komt ze uit bij haar kracht, bij wat ze heeft gedaan om zichzelf weer bij elkaar te rapen. Mijn hart vult zich met warmte. Wat ben ik trots op haar, zo veel kracht, na zo’n situatie. In gedachten maak ik een diepe buiging voor haar.
Hoewel jullie wel een idee hebben van hoe ik me voelde, kunnen jullie geen idee hebben van welke klant dit betrof, zelfs niet als jullie mijn klanten zouden kennen. Als je dus dicht blijft bij jouw beleving, kun je heel veel zeggen, zonder iets van je klant prijs te geven.
Verander details
Een van mijn klanten blogt regelmatig over dingen die haar cliënten meemaken en hoe het met ze gaat na haar hulp. Nu heeft zij heel veel cliënten, dus dat scheelt ook. Bovendien veranderen we altijd wat details. Zoons worden dochters, woonplaatsen veranderen, situaties zijn net niet hetzelfde, waardoor mensen niet te herkennen zijn. Als je bijvoorbeeld een beroep hebt waarin je niet mag vertellen over de heilzame effecten van jouw behandeling (denk aan homeopaten bijvoorbeeld), of een beroep dat mensen nog niet goed kennen, dan kan het soms wel fijn zijn wat situaties te beschrijven (zonder de middelen te noemen, of wat je precies gedaan hebt), maar zorg altijd dat je voldoende details verandert om iemand echt onherkenbaar te maken.
Vraag toestemming
Vraag, ook als je iemand onherkenbaar maakt, wel toestemming, want de klant zal zichzelf waarschijnlijk wel herkennen. Zeg bijvoorbeeld: Jouw verhaal heeft mij zo geraakt, mag ik het verhaal, zonder dat jij herkenbaar bent, delen? Benadruk wat je gaat doen om te zorgen dat ze niet herkenbaar zijn. En publiceer niets zonder toestemming. Een stukje als het eerste voorbeeld zou je wel kunnen posten. Dit is namelijk ook op meerdere klanten van toepassing (ik heb er meerdere die zich hierin zouden kunnen herkennen) en zegt zo weinig over de klant zelf dat je het, met volledige inachtneming van de privacy van je klant, zou kunnen posten. Maar zorg dat je bij de minste of geringste twijfel toch even checkt bij je klant. Laat het ze desnoods eerst even lezen. Want jouw integriteit is goud waard.
Maak duidelijk dat privacy belangrijk voor je is
Ook je toekomstige klanten, of eigenlijk JUIST je toekomstige klanten, willen weten dat ze je kunnen vertrouwen, dus zorg dat je er altijd bijzet dat je de privacy van je klant in acht hebt genomen, bijvoorbeeld door een voetnoot erbij te zetten waarin je zet dat de naam gefingeerd is.
De fijnste optie
Het zal jullie vast niet verbazen dat mijn voorkeur uitgaat naar de allereerste optie, omdat je potentiële klant dan vooral jou leert kennen, terwijl ze gaandeweg ook lezen wat werken met jou met je klanten doet. Daarom vind ik het ook juist heel fijn om vaak te schrijven over dingen die niet eens met klanten te maken hebben, maar waar je wel je expertise in kwijt kunt, dus over dat gesprek dat je opving, of het beeld dat je zag dat iets met je deed, of gewoon over jezelf. Klanten willen weten dat hun geheimen veilig zijn bij jou, want, zoals je ondertussen vast weet: ze kopen pas bij je als ze je vertrouwen.
Hoe waarborg jij de privacy van je klanten?