‘7 tips om onmiddellijk succesvol te worden’. ‘5 lifehacks om snel slank te worden.’ ‘11 blogtitels die altijd werken.’ Ken je ze, deze kopjes? Meestal denk ik NEEEEE en scroll verder. En ik herken mezelf er ook niet in. Natuurlijk heb ik zo mijn tips die ik deel, ik heb er zelfs twee e-boekjes over geschreven, één die je hebt gedownload als je deze mails krijgt en één die mijn klanten krijgen als ze een traject bij me volgen. Maar ik ben niet perse een vat vol tips. Ik volg namelijk ook in mijn coaching mijn hart. En, ondanks wat de kopjes hierboven beweren, is er geen one size fits all. Al mijn klanten zijn verschillend. Al mijn klanten hebben zo hun eigen vraagstukken en hun eigen onzekerheden. Dus als ik dan alleen standaard tips zou hebben, zouden ze dan werken? Ik denk van niet!
Tips of boodschappen waar je iets aan hebt?
Dit is ook precies de reden waarom je van mij niet zo vaak een mail krijgt die puur uit tips bestaat. Er staat tussen de regels door regelmatig een tip, maar veel liever laat ik jullie zien hoe je uit je hart schrijft óf steek ik jullie een hart onder de riem. Ik krijg vaak mails dat mijn blogbericht of mail nét was wat iemand nodig had. Dat ze net dat duwtje nodig hadden, of dat ze met een glimlach op hun gezicht de deur uitgingen na mijn mail. Daar doe ik het, onder andere, voor. Bovendien is het openingspercentage van mijn mails heel groot, dus kennelijk zijn mijn lezers het nog niet zat.
Het hart geeft geen tips
Ik weet niet hoe het met jullie hart is, maar dat van mij zit niet boordevol tips 😉. Liever spreekt het vanuit gevoel. Liever bemoedigt het, spoort aan, laat mensen zien hoeveel ze al waard zijn. Mensen die hun business vooral vanuit hun hoofd draaien (niets mis mee, maar ‘wij missie onderneemsters’ doen dat anders, nietwaar?), werken vaak graag met lijstjes, met tips, met zwart-wit. Het hart zit bommetjevol kleur! Daar zit geen oordeel, geen goed en fout. Daar zit geen orde, discipline en structuur in. Geen nette 1 tot en met 5 top tips. Geen strategie. En vaak, soms misschien te vaak, spreek en schrijf ik vanuit mijn hart.
De gouden combinatie
Natuurlijk zijn lijstjes niet slecht. Natuurlijk is er helemaal niets mis met tips geven. Natuurlijk is het juist goed als je een bepaalde orde en strategie hebt in je onderneming. Heb ik ook, hoewel ik er in het begin flink tegenaan heb geschopt. Ik vond alles wat leek op strategie of ondernemen vanuit je hoofd maar stom. Maar ja, daar werd ik niet heel veel succesvoller van. Dus nu combineer ik hart en hoofd. Denk ik na over wat ik post? Natuurlijk! Mijn ervaring als voormalige enorme flapuit heeft me geleerd te denken voor ik spreek (of post). Zou ook niet zo best zijn voor je onderneming als je alleen maar op gevoel handelde. Daarom zijn hart en hoofd een gouden combinatie, maar geloof ik stellig en bewijs ik, dat schrijven vanuit je hart, je uiteindelijk veel meer oplevert. Je laat immers zien wie je echt bent. Dat werkt door in alle lagen van je leven, maar zeker ook in je business. Je wilt toch ook klanten waar je blij van wordt? Die leren jou het beste kennen als jij jezelf echt laat zien. Dus gebruik je gouden combinatie wijs: Schrijf vanuit je hart en lees het later nog eens na, als je hoofd er ook weer bij is. En post je berichten pas als ze er beiden blij mee zijn!