Donderdag zat ik met mijn man – in een romantisch Italiaans restaurantje, kaarsje op tafel, heerlijke risotto voor mijn neus, wijntje erbij – te sparren over mijn onderneming. Tja, zelfs tijdens een etentje. Wij bespreken altijd alles samen, dus ook mijn onderneming en de wijzigingen die ik daarin aanbreng. Hij vroeg me of ik me nu ging richten op grote ondernemers, die meer dan een ton per jaar omzetten. Nou nee, dat doe ik (nog) niet. Waarom niet? Omdat ik vind dat ik dan eerst zelf moet weten hoe het voelt en die schoenen nog een maatje te groot voor mij zijn. Ik vind wel dat ik mag groeien en mijn ‘ideale klant’ (niet bepaald mijn favoriete term) dan met mij mee mag groeien, maar ik moet wel weten in wat voor proces mijn klanten zitten en bij de grootverdieners heb ik nog geen idee. Loopt mijn onderneming steeds lekkerder? Ja zeker! Weet ik dus hoe het voelt om steeds verder te groeien? Ook dat. Maar ben ik al een grote ondernemer die een heel team nodig heeft om haar onderneming te draaien? Nope!
(en ik vraag me ook weleens af of ik dat zou willen, een team, maar dat even terzijde)
Weet voor wie je schrijft
Je kunt niet bloggen voor mensen die tonnen per jaar omzetten als je niet weet hoe het voelt. Je kunt niet bloggen voor ouders van pubers als jouw eigen kinderen nog in de luiers lopen (als je tenminste als ervaringsdeskundige mama en coach zou willen schrijven, schrijf je als iemand die dagelijks met pubers werkt, dan is dat een andere situatie). Je kunt niet bloggen over hoe je je hooggevoeligheid als kracht inzet en jezelf ermee redt, als de wereld je nog bijna dagelijks overdondert. Je kunt wél bloggen over de processen die jij doorlopen hebt. Een van mijn klanten schreef pas over hooggevoelige tieners omdat een van haar eigen kinderen dat was (en nu een hooggevoelige twintiger is). Een ander schrijft over hoe je om kunt gaan met een depressie als je er middenin zit en hoe je eruit kunt klauteren, omdat haar dat gelukt is. Zij schrijft ook nog niet over tien jaar vrij zijn van depressies, ze schrijft over de dappere stappen die ze gezet heeft en waar ze nu is.
Gun jezelf iedere stap
Als we gaan proberen in grotere schoenen te lopen dan die nu bij ons passen, lijkt het ook net of we onszelf de stappen die we al gezet hebben niet gunnen. Ik ben mega trots op de zichtbaarheid die ik nu heb. Ik ben trots dat ik mijn hart met jullie durf te delen. Ik ben trots dat ik steeds grootser durf te denken en handelen. Alle stappen die ik heb gezet, hebben mij gebracht tot dit punt en ik gun mijzelf iedere stap die ik zet, klein of groot, en juist over die processen kan ik schrijven. Juist de lessen die ik daar leer, kan ik delen.
Wees trots op wat je bereikt hebt, wees trots op iedere stap en deel over je proces en over je succes. Zie je kracht en deel die kracht, daar kunnen anderen zich weer aan optrekken. En in alle groei die jij laat zien, neem je ook je lezers mee. Zo groeit je doelgroep langzaam met je mee. Je trekt immers de mensen aan die passen bij jou en de boodschap die je deelt. Zet jouw stappen op jouw tempo en gun jezelf jouw proces. Ook jij gaat er komen, als je dat echt wilt.