‘Anders zijn’ heeft zijn voordelen
Afgelopen weekend vierde ik voor de tweede keer in mijn leven een avondje carnaval. Vorig jaar vond ik het super gezellig, dus ik wilde het er nog wel een keer op wagen. Deze keer pakte het alleen wat anders uit. In de loop van de avond bekroop mij een oud en vertrouwd – maar niet per se gewenst – gevoel; het gevoel een buitenbeentje te zijn. Ik ken niet de juiste liedjes, meer dan Nena kan ik niet meezingen in het Duits bijvoorbeeld, en carnavalskrakers zijn ook zeker niet aan mij besteed. Niets ten nadele van iedereen die dit allemaal fantastisch vindt natuurlijk, super om te zien hoe zij ervan genieten, maar mijn ding is het niet. Dus ik sloeg mijn vlindervleugels (hoe symbolisch, bedacht ik me later, een vlinder/bloemenmeisje in een zee van opvallende carnavalskleding en kleuren) steeds dichter om mij heen en trok me, letterlijk, terug. Ik herkende het gevoel alleen te zijn in de menigte maar al te goed. Deed ik natuurlijk zelf en was, tot op zekere hoogte, een keuze. Ik had ook nog een paar wijntjes kunnen pakken, een lach op kunnen zetten, en harder mijn best kunnen doen, maar dat is niet meer wie ik ben.
Het buitenbeentje
Je kent het vast, het gevoel anders te zijn dan anderen. Het alleen staan midden in de menigte. Het buitenbeentje zijn. Ik denk namelijk dat veel ondernemers niet altijd in de pas lopen. Ik geloof dat velen gewend zijn buiten de lijntjes te kleuren. En ik vermoed zeker dat mensen die mij volgen een beetje op mij lijken. Vroeger voelde het onprettig en onveilig om je zo te voelen en misschien nog steeds wel een beetje, maar zouden we het ook anders kunnen bekijken? Zouden we de enorme voordelen kunnen zien van ons ‘anders zijn’?
Je grootste kracht
Want juist in ons ‘anders zijn’, juist in datgene waardoor wij vaak het buitenbeentje zijn, de vreemde eend in de bijt, daar zit onze grootste kracht. Om een goede ondernemer te zijn, kun je niet altijd in de pas lopen, je moet een bepaalde mate van creativiteit bezitten, durven buiten de lijntjes te kleuren. En als we durven te laten zien dat wij niet als ieder ander zijn, juist dan onderscheiden we ons van de rest. Er zijn al zo veel coaches, zo veel therapeuten, zo veel … noem maar op. Dus in hoe we ons noemen kunnen we ons niet of nauwelijks onderscheiden, maar wel in hoe we onszelf profileren. Juist ook in onze gekkigheidjes, in wie we echt zijn, zit een kracht die anderen niet hebben. In alles wat jij deelt, kan net datgene zitten waardoor jouw ideale klant denkt: Hé, zij begrijpt mij! In het totaalpakketje van jouw ervaringen (bijvoorbeeld dat jij ook een burn-out hebt gehad), wat je vroeger deed (ik heb bijvoorbeeld meerdere klanten die ook in het onderwijs hebben gezeten), waar jij blij van wordt (‘Hé, ook een voetbalmama’), waar jouw hart ligt (‘Wow, zij schildert ook graag’) en wat jou raakt ligt de schat verborgen waardoor jij als een magneet jouw ideale klant aan gaat trekken.
Nieuwe fans
En dan zul je ook zien dat je andere mensen aan gaat trekken. Zo stond ik afgelopen zaterdag niet lang alleen, want mijn man (die wel alle Duitse nummers mee kan zingen 😉) had al snel door dat ik in mijn coconnetje aan het kruipen was en kwam bij me staan. Was ik toch niet meer alleen in de menigte, maar met mijn bondgenoot aan mijn zij. Iemand bij wie ik echt mijzelf kan zijn, ook als ik niet meedoe met de rest. Iemand bij wie ik geen masker nodig heb. Het gave is: Als jij je echt laat zien, heb je ook bij jouw klanten geen masker nodig, want zij kennen jou dan al zoals je bent. Zo hoef je je dus niet meer anders voor te doen. Dat begint bij jouw eerste stappen in jezelf laten zien, precies zoals je bent. Van daaruit ga jij aantrekken wie echt bij jou past, dus ook nieuwe, fijne klanten waar jij helemaal blij van wordt!
Durf jij het hieronder te delen: Wat maakt jou nu echt uniek? Wat is jouw superkracht?