‘Natuurlijk wil ik wel dat mijn blog persoonlijk is. Ik zou er soms ook best iets kwetsbaars in willen delen, maar het is toch geen dagboek? En hoe voorkom ik dat ik door mijn ‘ellende’ te delen opportunistisch overkom? Ik zie het jou het wel vaak doen, maar dat stoort me nooit.’ Ze heeft me pas verteld wat er allemaal gaande is in haar leven. Door wat ze hiervan leert, zou ze het best willen delen in haar blog, de mensen die ze coacht en haar toekomstige klanten zouden er veel van kunnen leren, maar het is ook doodeng. En hoe doe je dat nu smaakvol, jouw persoonlijke situatie delen?
Geen dagboek
Inderdaad, een blog is, voor ondernemers in ieder geval, geen dagboek, maar soms wil je toch iets delen. Iets dat jouw hart raakt. Dat is extra spannend, omdat je dan je hart ook opengooit en waar raken mensen je als je dat doet? Je voelt het al: in dat wijd open hart! Toch doe ik het wel, zie ik het anderen doen en moedig ik mijn klanten aan het te doen. Eén van de grote verschillen met een dagboek, is dat je altijd een koppeling maakt naar jouw praktijk of onderneming. Dus als jij deelt over bijvoorbeeld rouw, koppel je dat bijvoorbeeld aan hoe je daarmee om kunt gaan, wat mensen ervan kunnen leren. Als jij, als kindercoach bijvoorbeeld, deelt dat jij ook niet altijd de perfecte moeder bent, heb je kans dat er ergens een andere moeder zichzelf eens iets minder op haar kop geeft dat ze net uit haar slof is geschoten tegen haar kind. Als je dan ook nog eens deelt wat je ook had kunnen doen, hoe je het beter op had kunnen lossen, dan weet zij hoe ze het de volgende keer aan kan pakken.
Opportunisme?
Ik heb nog nooit een blogbericht gelezen dat écht uit iemands hart kwam, dat aanvoelde als opportunistisch. Is het wel ‘fake’, dan prikken mensen er natuurlijk doorheen. Dus als je iets schrijft omdat je bijna niet anders kunt, omdat je hart schreeuwt om anderen er deelgenoot van te maken, dan is het puur en puurheid herkennen en waarderen mensen.
Je mag jezelf zijn
Laatst deelde iemand die bekend staat om haar humoristische teksten een kwetsbaar stuk. Ze vond het heel eng, schaamde zich ervoor. Maar het was zo mooi dat iedereen zag dat ook zij niet alleen maar de grappenmaakster is, maar ook een andere kant heeft. Ook weleens een donkere dag, of donkere dagen, heeft, net als wij allemaal. Vanzelfsprekend kreeg ze alleen maar fijne reacties. Ook jij mag jezelf zijn en hoeft je niet anders voor te doen dan je bent. Natuurlijk heb jij ook weleens een rotdag, dat heeft toch iedereen? Laten we vooral niet bijdragen aan een wereld waarin mensen zich abnormaal voelen als ze een keer een minder goede dag hebben.
Zo leren je échte fans je kennen
Juist als jij jezelf bent, krijg jij echte ‘fans’. Gek woord, maar het omschrijft ze toch het beste. Mensen gaan van je houden om wie je bent. Bovendien zul je zien dat de meeste reacties hartverwarmend zijn. En als mensen je erom willen ontvolgen, dan doen ze dat toch lekker? Waren het toch al geen mensen die echt bij jou passen.
Dus wees lekker jezelf, koppel je tekst aan je bedrijf (laat zien wat men ervan kan leren), laat mensen zien dat jij ook mens bent, met al je ups en downs, met je ruwe kantjes en je sprankel (wrijving geeft immers glans) en zie je échte ‘tribe’ groeien! Ik kijk uit naar jouw blog of nieuwsbrief uit je hart!