Wat mij opvalt nu is dat je, meer nog dan ooit, een tweedeling ziet in ondernemers: Eén groep is juist extreem zichtbaar nu, sommigen bijna schreeuwerig, maar velen juist vanuit hun diepe drive om het verschil te maken, mensen te helpen. Zij zien dat juist hun ideale klant het moeilijk heeft en ze willen laten zien dat ze er zijn. De andere groep verstopt zich. Vaak vanuit een gevoel anders een ‘profiteur’ te zijn, geld te willen verdienen aan andermans ellende. Mij – als schrijfcoach die juist onderneemsters helpt bij het zichtbaar worden – doet dat pijn. Geen enkele van de vrouwen waarmee ik werk, zit namelijk zo in elkaar dat ze zouden willen profiteren van verdriet, onzekerheid, angst. Dus het gevoel dat ze hebben is compleet ongegrond, maar het is er, dus verstoppen ze zich.
Jouw ideale klant
Wat nu als ik het beeld eens anders schep voor je: Jouw ideale klant heeft jou JUIST NU nodig. Alles waar zij mee worstelen wordt nu uitvergroot. Moeders die het al niet makkelijk hadden, zitten ineens thuis met hun kinderen. Relatieproblemen escaleren als mensen steeds op elkaars lip zitten. Tieners die het niet meer trekken lopen weg van huis. Hoogsensitieve mensen pikken de collectieve energie op en blijven erin hangen. Gevoelens van eenzaamheid en verdriet, depressie, angst, ze worden alleen maar groter nu. Deze hele situatie is een grote versterker en dat raakt heel veel mensen, hoogstwaarschijnlijk ook jouw ideale klant.
Jij kunt nu het verschil maken voor je klant
Als jij weet dat jouw ideale klant jou meer dan ooit nodig heeft, dan wil je toch helpen? Jij kunt juist hét verschil maken nu. Al is het maar met een welgemeende mail (een van mijn klanten stuurde onlangs een mail over wat deze situatie met haar doet, ze bood niet eens iets aan, ze deelde alleen en stak mensen een hart onder de riem. En kreeg veel hartverwarmende reacties) waarin je vraag hoe het nu met ze gaat? Of waarin je deelt wat jij nu doet om je beter te blijven voelen. Als jij kunt laten zien dat jij ze hoort en ziet, kan dat al zo’n verschil maken voor jouw klanten en potentiële klanten. Helemaal als jij kunt laten zien dat jij er nog steeds staat, dat jij niet omgevallen bent. Dat jij nog steeds hun steun en toeverlaat, hun baken, kan zijn.
Jij kunt nu het verschil maken voor jouw bedrijf
Maar ook voor je bedrijf kun jij nu het verschil maken. Wist je dat mensen vaak al drie maanden nodig hebben om aan je te wennen? Om je echt leuk te gaan vinden? Dus als jij je deze maanden verstopt, duurt het veel langer voor je weer nieuwe klanten kunt verwelkomen. Dus zelfs als je nu nog klanten zat hebt, is dit niet de tijd om je te verstoppen. Al zou je deze tijd alleen maar gebruiken om te zaaien, dan nog kun jij nu het verschil maken voor je bedrijf, zodat je straks kunt gaan oogsten. Verstop je dus niet langer. Je bént geen profiteur als jij nog steeds vanuit jouw diepe drive om mensen te helpen handelt. Zolang jij voor jezelf weet dat je van daaruit handelt, ben je zuiver bezig en dat zal bijna iedereen (een enkele uitzondering daargelaten) kunnen voelen in wat jij deelt.
Wil je je nu wel laten zien, maar doe je het nog niet? Wil je bloggen of je laten zien op social media, maar weet je nog niet goed hoe, of laat je je nog tegenhouden? Of worstel je met wat je nu, juist in deze tijd, in hemelsnaam kunt delen? Zorg dan dat je bij mijn volgende online blogworkshop bent. Je vindt hier alle informatie.