Wat een avondje cabaret je kan leren over schrijven voor je site
Mijn plaatsvervangende schaamte nam met de minuut toe. Ik moest de neiging onderdrukken om dan maar nep heel hard om de cabaretier voor onze neus te gaan lachen, omdat ik het zo zielig voor hem vond. Grap na grap vuurde hij op ons af, maar meer dan een gniffeltje hier en daar kwam er niet uit het publiek. Zijn thema’s waren prima: Ouder worden en single en kinderloos zijn, terwijl zijn vrienden allemaal kinderen hadden. Maar zijn woorden sloegen niet aan. De pijn die hij benoemde, was niet herkenbaar. Een kwartiertje later waren we bij de volgende cabaretier. Zijn thema’s: Ouder worden en single en kinderloos zijn, terwijl zijn vrienden wel kinderen hadden. En het publiek at uit zijn hand! Enorme lachsalvo’s klonken uit exact dezelfde groep als die daarvoor zo stil was geweest. Wat was het verschil?
Raak ze waar het pijn doet
Bijna iedereen heeft wel een periode gehad dat hij of zij single was en anderen niet en iedereen wordt ouder. Waarom moesten bij de een de mensen dan bijna de tranen van het lachen wegvegen en was het bij de ander zo pijnlijk stil? De eerste raakte niet onze pijn. We herkenden het niet. Zelfde thema, andere woorden. Zo is het helaas ook met veel te veel sites. Het thema is goed, maar de woorden slaan niet aan. (En op een site kun je wel onmiddellijk ‘weglopen’ als je je niet aangesproken voelt, daar blijft niemand hangen als het niet nodig is.) Er worden geen woorden gebruikt waar de ideale klant echt van wakker ligt. En de maker maar denken ‘Ik heb zo’n mooie site, ik benoem netjes wat ik doe, er is veel verkeer op mijn site, maar ik krijg veel te weinig aanmeldingen!’
Waar ligt jouw klant nu echt wakker van?
Je zou je eigenlijk bij ieder woord dat je schrijft moeten afvragen: Ligt mijn klant hier wakker van? Zou hij het aangeven in deze woorden? Ligt jouw klant wakker met het idee: ‘Ik wil weer in mijn kracht staan.’? Of ligt ze wakker van de lichamelijke klachten die ze krijgt omdat ze te ver van haar kracht is afgeweken? Van de hartkloppingen omdat ze tegen een burn-out aan zit, omdat ze altijd over zich laat lopen en te hard werkt? Van de hoofdpijn die haar kwelt? Denkt ze, terwijl ze naar het plafond staart: ‘Ik ben te ver bij mijn kern vandaan?’ Of zou ze denken: ‘Ik weet potverdikkie niet eens meer wie ik ben! Ik was altijd zo zorgeloos, zo moedig, zo blij. Nu mopper ik alleen maar. Ik maak me zorgen over alles. Wanneer heb ik eigenlijk voor het laatst eens gek gedaan? Wanneer durfde ik nog gewoon iets te doen, omdat ik er zin in had?’
Gebruik hun woorden
Zie je het verschil? Zelfde thema, andere woorden. Gebruik de woorden die je ideale klant zou gebruiken. Gebruik de woorden die jij had willen horen, toen jij zelf nog in die situatie zat. Verplaats je goed. Dat geldt ook voor het resultaat van met jou werken. Gebruik hun diepste verlangens en breng die onder woorden. Waar willen ze naartoe? Willen ze weer een keer schijt hebben aan de wereld? Willen ze weer eens durven zeggen wat ze écht kwijt willen? Voor hun mening opkomen? Een dansje doen, gewoon omdat ze daar zin in hebben? Gek doen met hun kinderen? Weer eens écht plezier hebben? Allemaal hele concrete dingen, waar velen diep naar verlangen. Zo is voor iedere vorm van coaching een duidelijke pijn te bedenken, maar zelfs de klant van een VA (Virtual Assistant) bijvoorbeeld, heeft een duidelijke pijn. Die wil bijvoorbeeld niet uren zitten pielen om een knop of vinkje op hun site te krijgen. Of dreigt de pc uit het raam te gooien als hun nieuwsbrief programma weer eens een eigen leven lijkt te leiden. En die zouden dolblij zijn met woorden als ‘Ik ontzorg je volledig, zodat jij weer kunt gaan doen waar jij goed in bent. Dat scheelt jou uren werk en vooral frustratie.’
Het is niet ‘te commercieel’
Een van de angsten en bezwaren die ik vaak tegenkom, is dat mensen het te commercieel of opdringerig vinden om de focus te leggen op de pijn en het resultaat. Ik kan me je angst goed voorstellen, ik had er in het begin ook moeite mee. Maar bekijk het eens zo: Hoe meer mensen jij in hun hart raakt met je teksten, hoe meer mensen jij kunt helpen. Niet als commercieel doel, maar omdat jij goed bent in wat jij doet en zo nog veel meer mensen dat resultaat kunt bieden dat jij belooft. Hoe gaaf zou dat zijn?
Dus probeer het eens: Bekijk de teksten op jouw site eens door de bril van je ideale klant. Zou hij of zij dat echt zo zeggen? Zo niet, ga er dan eens goed voor zitten. Vraag het anders aan wat (oud-) klanten: Waar lag jij wakker van voor je bij mij kwam? Waar piekerde je over? En hoe is dat nu? Wat is er voor jou veranderd door het werken met mij? Als je het op papier laat zetten, heb je ook nog een mooie testimonial.
Vind jij zelf de woorden niet?
Lijk jij meer op de eerste cabaretier? Hartstikke aardig en je doet ontzettend je best, maar je slaat iedere keer de plank net mis? Vraag dan mijn hulp, ik hou er enorm van om, samen met jou, in het hoofd van jouw ideale klant te duiken. Zo kunnen we deze basis voor al je teksten stevig neerzetten. Meer weten? Klik hier.