Het zal jullie misschien verbazen, maar ook mij ontbreekt het weleens aan inspiratie. Helemaal als ik met wat beperkende overtuigingen mijzelf wat onzeker heb gemaakt. Dan twijfel ik ineens aan mezelf en weet ik spontaan – heel even – niet meer wat ik nog voor mijn klant zou kunnen betekenen.
Laatst zat ik in zo’n fase. Ik zat er tegenaan te hikken om aan het werk te gaan, want ik was overtuigd dat ik geen inspiratie zou hebben. Ik was van alles aan het verzinnen om niet aan het werk te gaan. Draaide wasjes, deed een poging tot opruimen (niet verder vertellen, maar het huishouden is niet mijn grootste talent), keek voor de zoveelste keer of ik niets miste op Facebook. Ik werd ondertussen al behoorlijk chagrijnig van mezelf. Maar toen ging ik ineens, binnen vijf minuten van mijn No No fase naar een Go Go! Voor ik het wist, zat ik te typen als een gek en dezelfde dag nog kon ik een documentje mailen met daarin een opzet voor de tekst.
Wat heb ik nu gedaan? Wat was mijn geheim? Hoe kwam ik ineens wel aan inspiratie? Ik zal het jullie verklappen (denk het tromgeroffel er even bij…): Ik ging ervoor zitten en ging aan de slag. Het grote geheim was het gewoon gaan DOEN! Niet lopen miepen dat het me niet lukte, in mijn hoofd of tegen mijn kat klagen dat ik geen inspiratie had. Ik ben het gewoon gaan doen!
En dat kun jij ook! Geen inspiratie voor je blog of nieuwsbrief? Ga er eens voor zitten en begin gewoon. Ga gewoon schrijven, zet je pen op een vel papier of ga achter je laptop zitten en begin gewoon ergens (Tip: voor veel mensen werkt pen en papier beter, maar kijk vooral wat voor jou werkt). Vaak komen je beste teksten vanuit een bepaalde flow, de woorden komen je zomaar aanwaaien, je gaat zitten schrijven en even later heb je een blog of nieuwsbrief. Fantastisch, aansprekend en recht uit je hart! Maar als je mensen echt geboeid wilt houden, moeten ze je niet uit het oog verliezen. En zeg eens eerlijk: Hoe vaak komen die momenten van pure, heerlijk stromende flow voor? Wekelijks? Of meer maandelijks? Of eens in de twee of drie maanden? En denk je dat dat genoeg is om je potentiële klanten geïnteresseerd te houden? Of zijn ze dan al overgestapt naar een ander?
Inspiratie kun je afdwingen, door ervoor te gaan zitten en jezelf te dwingen te schrijven. En weet je wat het mooiste is? Als je tekst dan toch echt niet best blijkt te zijn, dan hoef je hem niet te versturen. Er is dus geen man overboord! Maar de kans is groot dat je alsnog een mooie tekst hebt neergepend en dat je dus weer nieuw leesvoer geproduceerd hebt voor de mensen die je volgen. Zodat ze je niet vergeten. Zodat jij de eerste bent aan wie ze denken als ze iemand zoeken in jouw werkveld. Zodat ze jou blijven zien als dé expert. Blijf dus vooral schrijven, mensen willen lezen wat jij te vertellen hebt.
[…] is alleen zo dat die waardevolle content soms pas komt als je aan de slag gaat. Ik schreef hier al eerder […]
[…] Natuurlijk loont het regelmatig wel om gewoon te gaan zitten en aan de slag te gaan, zoals ik hier schreef. Maar niet […]
[…] maar dan heb ik nog steeds geen inspiratie.” Lees mijn andere blog hierover, daarin geef ik […]