april 23, 2021

Wat heb ik daaraan?

Wat heb ik daaraan? Het klinkt misschien een beetje bot, maar dat is wel wat veel lezers denken als ze een post of blog van jou zien. Ze willen dat het hen ergens bij helpt, dat ze er iets aan hebben. Dat kan van alles zijn: Een mooi inzicht, inspiratie, een duwtje in de rug, een fijne tip. Maar als ze hun tijd erin stoppen, willen ze er ook iets uithalen, al is het maar een fijn gevoel en een glimlach.

Je hoeft niet álles te delen

Als je me al langer volgt, weet je dat ik sta voor helemaal jezelf zijn. Maar dat wordt nog weleens begrepen als: Dus dan moet ik alles delen. Niets is minder waar. Jezelf zijn en laten zien heeft niets te maken met álles delen. Sommige dingen zijn relevant voor je volgers, sommige totaal niet. En sommige dingen wil je delen en sommige niet.

Je kunt jezelf dus altijd deze twee vragen stellen:

  1. Wat wil ik delen?
  2. Wat heeft mijn ideale klant eraan?

Wil je iets delen, maar heeft je ideale klant er niets aan? Dan kun je het misschien beter op je privé profiel delen, of je vriendin even bellen. Heeft je ideale klant er wel wat aan, maar vind je het veel te persoonlijk of pijnlijk? Dan deel je dus gewoon lekker niet.

Kwetsbaarheid mag er zijn

Ik bedoel overigens niet dat kwetsbaarheid er niet mag zijn. Het kan heerlijk zijn voor jouw ideale klant om te lezen dat jij ook weleens een baaldag hebt. Het maakt je menselijk en geeft hen het gevoel dat ze niet alleen zijn. Ook bepaalde gebeurtenissen uit je verleden kunnen jouw lezers laten zien dat jij begrijpt waar zij in zitten, dus die hoef je niet te verstoppen. Mijn tip hierbij is altijd: Zorg dat je deelt vanuit kracht. Dus niet als je middenin een emotie zit, maar een dag later bijvoorbeeld. En vertel altijd hoe je eruit gekomen bent, of geef inzichten of adviezen erbij. Zo ziet jouw droomklant dat je én begrijpt waar zij in zitten én de expert bent die ze nodig hebben, omdat jij ook weet hoe je er weer uit komt.

Delen = helen

Delen kan heel fijn zijn, maar jouw klanten hoeven jou niet te helen, dus delen om voor jezelf iets te helen doe je over het algemeen niet op je social media of in je blog. Delen als coach of therapeut doe je ná de heling. Vanuit die ‘heelheid’ ben jij én de ervaringsdeskundige én de expert.

(Nog even ter verduidelijking: Heelheid betekent hier niet dat je zelf 24/7 alleen maar de blije expert hoeft te zijn, maar dat je er niet meer middenin zit, je bent je ideale klant dus altijd wat stappen voor)

gerelateerde berichten


You had me at hello

You had me at hello

Niemand is 100% licht

Niemand is 100% licht

Hou jij van ‘jouw alleen’?

Hou jij van ‘jouw alleen’?

Jouw ZIJN als superpower

Jouw ZIJN als superpower
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>