Met haar ogen op haar handen gericht zegt ze zachtjes waar ze misschien wel een keer over kan schrijven. Ik voel bijna mijn ogen oplichten. “Ja” roep ik, “dat moet je doen! Ik weet zeker dat jij daar zulke mooie dingen over kan delen.” Ik zie, weet en voel dat zij tot zo veel meer in staat is dan ze nu denkt.
Zo ontzettend veel mensen zien zichzelf niet in hun volle potentieel. Ook jouw klanten/cliënten hebben dat waarschijnlijk. Hoe mooi is het dan als jij in ze ziet wat ze zelf niet (meer) zien? Ik zie in mijn klanten blije meisjes, vol licht, dat er vaak niet mocht zijn, maar bij mij is het welkom. Ik zie de wijze oervrouw, de hogepriesteres. Ik zie hun kracht vaak al voordat ze het zelf zien. En ik weet zeker dat dat bij jou ook zo is. Op een bepaald niveau zie jij ze beter dan ze zichzelf zien. En dat mag weerspiegeld worden op je site.
Porren in de pijn
Dat betekent ook dat je eerst heel duidelijk mag laten zien dat je hun pijn kent. Dan erken je hen. Je laat zien dat je ze begrijpt, dat je weet waar ze in zitten. Dat jij ze echt ZIET. En daarvoor mag je, ook als het ongemakkelijk voelt, even porren in de pijn. Zoals je een wond eerst (pijnlijk!) ontsmet, zodat hij beter geneest. Zodat hij niet gaat ontsteken. Je ‘port’ in de pijn om ze te helpen. Om erger te voorkomen. Stel: ik loop op het randje van een burn-out, maar ik ben nog redelijk in de ontkenningsfase. Ik balanceer, maar val steeds nét niet. En dan lees ik een tekst waarin zo de vinger op de zere plek gelegd wordt, dat ik tot in iedere vezel voel: Zo kan het niet langer. Als ik zo doorga, val ik om.
Ken jij mij?
Je ideale klant wil in ieder woord lezen dat jij haar of hem precies kent. Ze willen het voelen in alles wat je schrijft, of het nu in je blog is, op je social media, of op je website. Je hoeft niet altijd metersdiep de pijn-put met ze in te duiken, maar ze moeten wel denken: Jeetje, gaat dit over mij!
En op je website zijn de pijn en het verlangen dus wel essentieel, duik je er niet diep genoeg in, dan denken ze: Ach, dat kan later ook wel een keer. En komen ze uiteindelijk veel dieper in de put en is hun weg van herstel veel langer.
De exacte pijn en verlangens
Ken jij de exacte pijn en verlangens van jouw ideale klant? Sterker nog: Ken jij jouw eigen ideale klant al écht? Weet jij precies wie het is? Van geslacht en leeftijd tot en met hobby’s? Weet jij waar ze ’s nachts van wakker liggen? Weet jij welke woorden ze gebruiken? Zeggen ze: ‘Ik wil weer in mijn kracht komen staan’ of bijvoorbeeld: ‘Ik weet me geen raad meer. Ik ben mezelf volledig kwijt.’? Zeggen ze: ‘Ik wil dat mijn kind weer meer lol krijgt in zijn leven’, of zeggen ze: ‘Mijn hart huilt als ik naar hem kijk, zo in zichzelf gekeerd. Ik kan hem niet bereiken.’
Je mag ze raken
Ook al voelt het vaak ongemakkelijk, of kwetsbaar. Je mag jouw potentiële klanten raken. Op je website, in je blog. Ze mogen een steek voelen. Ze mogen zich oncomfortabel voelen. Ze mogen een brok in hun keel krijgen, of kippenvel. Je mag ze raken daar waar het pijn doet. Zodat ze in beweging komen. Zodat ze hulp gaan zoeken. Zodat ze weten dat JIJ die hulp biedt. Dat is geen trucje. Dat is geen profiteren. Juist niet, het komt uit jouw goede hart, dat klopt om hen te helpen.
Dat raken, dat doe je alleen als je écht weet wie je ideale klant is en wat hun woorden zijn. En het laten zien dat jij de uitgewezen persoon bent om ze te helpen, dat doe je door jezelf door en door te kennen. Inclusief je potentieel, inclusief je superpowers. Ken jij je twee WIE’s door en door?
Wil jij leren hoe jij je twee WIE’s leert kennen en hoe je die kennis inzet, zodat je kanjers van klanten aan gaat trekken? Klik dan hier.