• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Krijg je bijna geen reacties op je LinkedIn® posts?

januari 22, 2025

Krijg je bijna geen reacties op je LinkedIn® posts?

Dan is er waarschijnlijk één van deze dingen aan de hand…

Natuurlijk wil je het liefst dat mensen lekker reageren op je posts. Het liefst met een uitgebreide, inhoudelijke opmerking, want die doen het meest voor je bereik. Maar soms blijft het akelig stil na een post. Wat is er dan aan de hand?

Vaak is het één van deze dingen:

Het thema is niet herkenbaar genoeg

Als er een magisch woord zou bestaan voor LinkedIn®, dan zou het herkenbaarheid zijn. Mensen houden ervan om te zien: Ik ben niet de enige! En dan reageren ze daar ook vaak lekker op. De likes vliegen je om de oren en mensen delen hoe het in hun geval zit. Dat geeft dus lekker veel bereik. Daarom doen soms snel in elkaar geflanste posts over je kopje koffie in de ochtend het veel beter dan posts waar je uren aan besteed hebt. Zuur, maar wel hoe het vaak gaat.

Maar soms is er ook heel iets anders aan de hand, een té herkenbaar thema.

Het thema is juist pijnlijk herkenbaar

Als je een post schrijft die echt recht in de pijn van je ideale klant port, krijg je ook vaak weinig reacties. Daar willen mensen niet over delen, het is te kwetsbaar. Logisch ook, jij wil vast ook niet delen over trauma’s van vroeger of over je slechte relatie met je partner of je kind. Het verschil is hier dat deze posts wel heel belangrijk zijn en je klanten op kunnen leveren. Mensen reageren misschien niet, maar je raakt ze wel. En daardoor gaan ze sneller aan jou denken de volgende keer dat deze pijn aangeraakt wordt. Deze posts doen het dus mogelijk niet zo goed, maar zijn wel cruciaal!

Je begin is niet aansprekend

Mensen scrollen over social media met het idee: Wat heb ik hieraan? Waarom zou ik mijn tijd hieraan besteden? Dus dat willen ze gelijk bovenaan zien. Spreekt het begin van je post ze dus niet aan, dan ben je ze al kwijt voor ze aan je post begonnen.

Je roept niet op tot interactie, of mensen hebben geen idee hoe ze zouden kunnen reageren

LinkedIn® draait echt om interactie, om netwerken. Mensen wíllen best reageren, maar soms weten ze gewoon niet hoe. Oproepen tot interactie, bijvoorbeeld door een vraag te stellen is echt extreem belangrijk. Maar dan moet die vraag ook nog eens passen bij de post. Hij moet ook niet te ingewikkeld zijn (want dan gaan ze erover nadenken misschien, maar schrijven niets), of te kwetsbaar. De meeste reacties krijg je meestal op vrij laagdrempelige vragen die heel goed aansluiten op je post. En kun je er geen bedenken, maar is het thema van je post wel herkenbaar en duidelijk, stel dan geen vraag, maar sluit bijvoorbeeld af met een statement. Dan zul je zien dat mensen vaak alsnog reageren.

De beste manier om uit te vinden wat werkt voor jou en je doelgroep is lekker gaan uitproberen. Hou eens bij waar mensen veel op reageren en pas daar je content op aan de komende tijd. Zo kun je steeds verder aanscherpen.

gerelateerde berichten


You had me at hello

You had me at hello

Niemand is 100% licht

Niemand is 100% licht

Hou jij van ‘jouw alleen’?

Hou jij van ‘jouw alleen’?

Jouw ZIJN als superpower

Jouw ZIJN als superpower
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>