Iedereen kent hem wel, vermoed ik, de film Jerry Maguire. Die met die ‘You complete me’ onzin erin. Hartstikke romantisch, maar geeft het idee dat je in je eentje maar een half mens bent en zo in de war als Jerry is je vooral maar in een relatie moet storten, omdat iemand anders je moet redden. Ben ik het niet helemaal mee eens. Maar goed, mijn mening daarover ventileren was niet het doel van dit blog 😊.
Pijnen, verlangens en resultaten
Het gaat me om het briljante zinnetje: ‘You had me at hello’, die is namelijk ook voor ondernemers mega belangrijk. Vaak vinden integere, liefdevolle ondernemers het namelijk maar ongemakkelijk om te diep op de pijnen en verlangens van droomklanten in te gaan. Laat staan dat ze resultaat durven te beloven. Maar juist die dingen zijn zo belangrijk.
Als jij de pijnen en verlangens durft te benoemen, voelt jouw droomklant zich gezien en gehoord. Iets dat een zeldzaam goed is in deze maatschappij waarin veel te veel mensen zich niet gezien en gehoord voelen. En als jij resultaten durft te benoemen, ondersteund door aanbevelingen van klanten, dan weten ze ook dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
Dit gaat over mij!
Als jij je potentiële klanten het gevoel kunt geven: Dit gaat over mij (door de pijnen en verlangens te benoemen op je site en in je posts). En dan vervolgens: En zij/hij kan me helpen! Dan heb je ze al grotendeels binnen nog voor ze je spreken. You have them at hello.
Gebruik hun woorden
Dus luister goed naar de ideale klanten die je spreekt, hoor de woorden die ze gebruiken en gebruik ze ook zelf. Waar liggen ze van wakker? Maar dan echt letterlijk: Waar piekeren ze over als ze niet kunnen slapen? Is hun kind volledig vastgelopen in de maatschappij? Lopen ze zelf op het randje van een burn-out omdat alles ze te veel is geworden? Leven ze een leven dat helemaal niet bij ze past? Hebben ze chronische pijn in hun lichaam? En gebruik dat. Niet om ze te manipuleren, niet als ‘trucje’, maar om te laten zien dat jij weet waar ze in zitten en om te laten zien dat jij ze eruit kan helpen.
Jij bent de brug van de pijnlijke plek waar ze nu zijn naar de plek waar ze wel willen zijn. Laat ze dat zien.