Het algoritme, of eigenlijk de algoritmes van LinkedIn (het zijn er meer), veel mensen praten erover alsof het een mens is én diegene ook nog eens een flinke hekel aan je kan hebben. En alsof je er totaal geen invloed op hebt, maar dat is natuurlijk niet zo.
Hoe werkt dat algoritme nu eigenlijk?
Oké, hoe het precies werkt weten ze alleen bij LinkedIn® zelf waarschijnlijk, maar bepaalde dingen zijn wel bekend en daarmee kun je invloed uitoefenen op hoe je posts verspreid worden.
Het algoritme kijkt eigenlijk vooral wat mensen doen met wat ze lezen op LinkedIn. Dus tenzij je post echt slechter verspreid wordt doordat er iets mis mee is (bijvoorbeeld een woord waarvan gedacht wordt dat het aanstootgevend is) wordt het gedrag van de eerste mensen die je post zien als voorbeeld genomen.
Je post wordt dus eerst aan een klein clubje getoond, reageren die op je post, met een like, of nog veel liever, een inhoudelijke reactie (wat ze het eerste doen telt!), dan ziet het algoritme: Dit is interessant! En wordt het wijder verspreid. Blijven mensen reageren of lang op je post hangen, dan wordt je bericht aan een steeds grotere kring getoond.
Daarom schrijf je dus altijd voor mensen en past eventueel nog wat aan voor het algoritme, niet andersom.
Maar waarom slaat een post soms compleet dood, terwijl die brainfart van vorige week wel volle zalen trok? 5 redenen waarom je post op LinkedIn soms doodslaat.
1. Je verkoopt te veel
Berichten die gericht zijn op verkoop doen het in de regel slecht. Ik weet het, het is een beetje krom, zit je op een zakelijk netwerk, mag je niet verkopen! Maar het werkt echt zo. Mensen reageren er vaak nauwelijks op. Mijn theorie daarop is dat ze denken: Zelfs bij een ‘like’ denken ze vast al dat ik wil kopen! En daar zitten ze vaak niet op te wachten.
Maar ook het algoritme is geen fan. Zeker niet als het gepaard gaat met een linkje, dan wordt je bereik gelijk een stuk minder, want ze houden je graag op het platform zelf. Mocht je wel een keer een linkje nodig hebben, plaats hem dan wel in het bericht zelf, maar wel zonder ‘preview’ van je website.
Wat veel mensen niet beseffen, is dat als jij steeds onderaan je bericht zet: ‘Stuur me een DM als je meer wilt weten.’ mensen dat ook als verkopen zien. Probeer dus vooral tussen de regels door te verkopen, door steeds weer te laten zien wat jouw waarde is.
2. Je beginzin pakt voor geen meter
Bedenk altijd bij het begin van je post: “Waarom zou iemand dit willen lezen?” Op social media denkt iedereen constant: Wat heb ik hieraan? Waarom zou ik mijn kostbare tijd hieraan besteden?
Dus als een begin van een post niet gelijk boeit, is dat scrol duimpje sneller dan het licht. POEF, weg zijn ze. Een pakkend begin is cruciaal, maar niet altijd makkelijk te schrijven. De eenvoudigste tip die ik hiervoor heb is: Kijk eens waar jij zelf op klikt. Vaak lijkt je ideale klant op jou, maak daar gebruik van.
3. Je roept niet op tot interactie
Oproepen tot interactie is op een sociaal kanaal als LinkedIn® een van de belangrijkste dingen die je kunt doen. En dat hoeft echt niet altijd met een vraag die de halve wereld ook al stelt. Vaak is het wel fijn om een vraag te stellen op het eind, daar kun je je post mooi ‘rond’ mee maken. Maar soms wordt het dan zo afgezaagd, of vergezocht. Dan kun je beter een stelling plaatsen, of gewoon niets (als je post maar wel echt af lijkt en niet halverwege stopt), mensen reageren dan op de inhoud. Vaak zie je ook dat ze dat doen als de vraag niet goed past, of te ingewikkeld is. Mensen willen echt geen vragen beantwoorden waar ze eerst dagen op moeten broeden. En ze zullen ook zelden een kwetsbaar verhaal delen.
4. Je verhaal is niet herkenbaar
Als er íets lekker werkt op LinkedIn® dan is het wel herkenbaarheid. Als mensen denken: Oh, dat heb ik ook! Dan kunnen ze bijna niet anders dan reageren. Ze willen dat hun verhaal kwijt. En ze voelen zich gezien en gehoord door jou. Schrijf jij dus over dingen die maar ‘ver van hun bed’ zijn, dan zullen ze niet reageren.
Dat is ook precies de reden waarom vaak een spontane post over iets geks dat je meemaakte, of iets dat je gewoon even móet delen het veel beter doet: zo’n post zit vaak vol herkenning.
5. Je schrijft te zakelijk of gebruikt te veel jargon
Sommige mensen veranderen ineens in die onzekere leerling die moet schrijven voor de veel te strenge lerares Nederlands als ze iets willen plaatsen op LinkedIn®. Laatst zei zelfs iemand tegen mij: “Ja maar dat doe ik heel bewust, want ik wil daar de zakelijke markt aanspreken.” Dat kan zijn, maar als je ineens gaat praten als een nieuwslezer uit de jaren 50 dan spreek je mensen echt niet aan. En dus slaan ze je post over, dat snelle scrol duimpje komt weer perfect van pas.
Hetzelfde gebeurt als je in jargon praat of in zweverige taal. Soms is iets zo wollig dat geen mens begrijpt wat je bedoelt, of begrijpen alleen je directe collega’s waar je het over hebt. Maar die wil je niet als klant toch?
Je hoeft echt niet in Jip en Janneke taal te schrijven als het niet bij je past, maar zorg wel dat het goed te begrijpen is én aanspreekt.
Bonustipje: Let op de tijd dat je post
Bepaalde tijden zijn enorm populair onder juist ook de grote ‘creators’, zo zie ik bijvoorbeeld vaak posts verschijnen die om half 8 of 8 uur ingepland zijn. Kom je in zo’n file met al die grote namen er ook in, dan heb je kans dat jouw post volledig ondergesneeuwd raakt. Experimenteer dus eens met tijden. Voor mij werkt bijvoorbeeld vaak de vroege ochtend goed, maar het is ook handig als je rondom het posten even online kunt blijven, want als jij op niets en niemand reageert, gaat je post ook weinig doen. Dus kijk welke tijd voor jou goed werkt én wanneer jouw netwerk en ideale klant actief zijn. Je wilt graag in de eerste anderhalf uur al lekker wat reacties verzamelen én daarop reageren.
Uiteindelijk gaat het dus toch om de mensen
Ik hoor je bijna denken: Maar dit blog zou toch over het algoritme gaan? Klopt, maar dat wordt dus vooral beïnvloed door mensen. Zolang je geen dingen doet die ze bij LinkedIn® echt niet oké vinden, bijvoorbeeld AI gebruiken om mensen te benaderen, aanstootgevende teksten plaatsen, te veel bloot laten zien of vloeken (ze zijn best preuts daar), zal het zelden zo zijn dat jouw bericht bewust verstopt wordt. Vinden genoeg mensen jouw berichten waardevol en leuk genoeg om erop te reageren, dan krijg je vanzelf een groter netwerk. En een warm en actief netwerk is goud waard!
En besef: Vaak heeft het echt tijd nodig, dus begin je net met ‘pakkender’ schrijven, dan kan het zijn dat mensen het nog niet zo door hebben en pas wat later aanhaken. Vooral doorgaan!
Denk je nu na dit alles: Hartstikke leuk hoor Nadia, maar hoe de PIEP doe ik dit dan allemaal? Hoe schrijf ik dan die teksten die wél aanspreken? En hoe zorg ik dat mensen weten wat ik doe? Hoe trek ik leuke leads aan via mijn LinkedIn®? Check dan dit even.
