LinkedIn® is geweldig! Je kunt er zo veel mee. Je kunt het inrichten als jouw persoonlijke salesmachine. Alleen moet je dat wel weten wat je doet en wat je liever laat.
Deze dingen zie ik nog veel te vaak fout gaan:
Een onduidelijke kopregel
In je kopregel mag je superduidelijk zijn over wat jouw werk/begeleiding kan betekenen voor mensen. En het allerliefste doe je dat zelfs in de eerste woorden, want die zien mensen ook als je bij iemand anders een commentaar plaatst en als jij een post plaatst. Probeer in de eerste 4 à 5 woorden al duidelijk te zijn. Dus geen: ‘Founder of…’/ ‘Oprichter van…’ of vage teksten over werkwijzen die geen mens kent, maar echt wat jij kunt betekenen. Probeer er óf de pijnen of verlangens van je klant in te verwerken, óf het resultaat van werken met jou. Dus bijvoorbeeld: ‘Van altijd moe naar vol energie in het leven staan.’
‘Zonder migraine door het leven? Het kan echt!’
‘Jouw boekhouding op orde, ik regel het voor je.’
‘Van geld schrapen naar winst. Ik leer je hoe je dat voor elkaar krijgt.’ Verderop in de kopregel kun je dan uitleggen wat je doet.
Let op: Gebruik alleen de naam van wat je doet als mensen daarop zoeken. Dus niet iets vaags als ‘holistische moneyflowcoach met een mediterrane inslag’, maar wel bijvoorbeeld: ‘business coach voor webshophouders’
Een slechte banner of geen banner
Je banner, die achtergrondfoto achter je profielfoto, is belangrijker dan je denkt. Het is de eerste indruk die mensen van je krijgen als ze op je profiel komen. Staat er dan zo’n grijze balk, dan staat dat niet bepaald professioneel. Maar ook een natuurfoto bijvoorbeeld zegt niets over wat jij doet.
Waar moet je nu op letten? Zorg dat je ook hier de kans benut om mensen te laten weten wat je doet. Ze zitten op je profiel met het idee: Wat heb ik hieraan? Dus zorg dat ze dat ook op je banner zien. Zet de tekst ver genoeg naar rechts, anders valt die achter je profielfoto. Zeker op mobiel is die namelijk erg groot. Je kunt als je niet zo handig bent met Canva gewoon een standaard template kiezen en die aanpassen aan je kleuren en andere voorkeuren. Let op: niet alle voorbeelden zijn even goed, dus let weer op waar die tekst staat. Zoek op ‘LinkedIn achtergrondfoto’.
Een profiel dat alleen maar over jou gaat
Zoals ik hierboven al schreef, zitten mensen op LinkedIn met het idee: Wat heb ik hieraan? Dus als jij dan alleen maar over jezelf praat, zijn ze snel weg. Met name je Info tekst mag echt ingaan op de pijnen en verlangens van je klanten én natuurlijk het resultaat van werken met jou. Dus niet: Welkom op mijn profiel, leuk dat je een kijkje komt nemen.’ En ook niet: ‘Ik ben Pietje Puk, oprichter van de Bla Bla academie.’ Nee, dit stuk mag je echt inrichten als een mini salespagina. Van pijn, naar verlangen, naar resultaat. En, vooruit dan, nog een stukje over jou, zodat mensen je wel alvast wat leren kennen. Maar zeker 75% mag voor jouw doelgroep zijn, want die mogen zichzelf hier volledig herkennen. Zodat ze na het lezen gelijk contact op willen nemen.
Alleen maar verkoopposts
Ja, ik snap ook dat jij op LinkedIn (onder andere) zit om je diensten te verkopen, maar dat betekent niet dat dat expliciet in ieder bericht moet. Zelfs als jij alleen maar zegt: “Wil je meer weten, stuur me dan een berichtje.” vatten mensen het op als verkopen.
Hoe dan wel?
Als jij steeds jouw expertise laat zien (en nee, dat hoeft niet in 100% van je berichten), gaan mensen vanzelf snappen waarvoor ze bij jou aan kunnen kloppen. Het is een kwestie van zorgen dat bij mensen als ze jouw naam horen het juiste ‘luikje’ open gaat in hun hoofd. Bij jouw naam moeten ze gelijk aan jouw expertise denken, dan hoef jij ook niet steeds te verkopen. Wissel lekker af in hoe jij jouw expertise laat zien, de ene keer met een mooie tip, dan met een resultaat van een klant, dan met een vraag die een klant je laatst stelde, enzovoort. En laat ook af en toe lekker iets van jezelf zien, mensen willen je ook leren kennen.
Posts die niemand leest of waar niemand op reageert
Een post staat of valt vaak al met de beginzin. Ben jij nu al een gevestigde en geliefde naam op LinkedIn®, dan wordt je vaak wel veel vergeven. Maar heb je nu nog niet zo’n warm netwerk, dan scrollen mensen een niet interessant begin zo voorbij. Wat ik meestal zeg: wees liever duidelijk dan verrassend. Verrassen, nieuwsgierig maken, kan soms werken, maar werkt meestal tegen je. Het scrolduimpje is genadeloos!
En dan wil je, als ze eenmaal lezen, natuurlijk ook graag dat ze iets onder je post schrijven, dat is namelijk heel erg goed voor je bereik. Het liefste doe je dat met een vraag. Gebruik die wel alleen als die echt bij de post past, dus geen vergezochte vragen, afgezaagde vragen, vragen waar mensen eerst 3 dagen op moeten mediteren, of vragen die nergens op slaan. Kun je geen vraag bedenken, zorg dan wel dat je post mooi ‘rond’ is, sluit hem wel mooi af.
En onthoud: als een vraag mensen erg laat nadenken of iets laat voelen, reageren ze soms niet, maar heb je ze wel geraakt. Dan hoeft dus een slechter scorende post helemaal niet erg te zijn. Juist daar kunnen soms klanten uit rollen. Het sleutelwoord om mensen echt mee te krijgen is: herkenbaarheid. Zorg dat mensen niet anders kunnen dan reageren (of nadenken over je post) omdat ze denken: dat zou mijn verhaal kunnen zijn!
Dit waren de 5 fouten op LinkedIn® die ik het meest tegenkom. Zelfs bij doorgewinterde ondernemers zie ik sommige van deze fouten nog terug. Mocht je er een of meer herkennen, dan weet je nu wat je ermee kunt doen.
En mocht je er zelf niet uitkomen, dan mag je altijd mijn hulp vragen en hier je gesprek aanvragen.
