• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Hoe werkt dat algoritme van LinkedIn® nu eigenlijk?

september 25, 2025

Hoe werkt dat algoritme van LinkedIn® nu eigenlijk?

Het is een van de meest besproken dingen op LinkedIn®, het algoritme. En wat wordt er vaak op gemopperd! Niemand lijkt te snappen hoe het werkt, maar heel veel mensen geven er wel de schuld aan als hun post slecht scoort. Maar is dat nu eigenlijk terecht?

Hoe kan het toch dat je post soms maar een paar honderd views heeft, terwijl je netwerk veel groter is? Voorop gesteld, zelfs onder LinkedIn® experts is er vaak nog veel onduidelijk. Niemand kan exact voorspellen welke post gaat knallen en welke verdwijnt in de krochten van LinkedIn®. Gelukkig zijn er mensen die dit uit laten zoeken, zoals Richard van der Blom. Veel van mijn bevindingen hier komen dan ook uit zijn algoritme rapport.

 

Hoe bepaalt het algoritme hoe ver jouw post komt?

Hoe het werkt: Eerst wordt je post beoordeeld op de inhoud en foto. Is er iets niet hoe LinkedIn dat wil hebben (zoals te veel bloot, of woorden/onderwerpen die ze niet oké vinden), dan wordt je bericht verstopt. Hij staat dan wel op je profiel. Jijzelf merkt dat dus niet tot je ziet dat je post een wel bizar laag bereik heeft.

Is alles in orde, dan wordt je post in een heel klein clubje verspreid. Reageren die erop (het liefst in de eerste 5 minuten al), dan is dat een seintje: mogelijk interessant, die gaan we aan meer mensen laten zien. En zo wordt dat cirkeltje steeds groter, waardoor ie uiteindelijk, bij veel reacties zelfs buiten je eigen kring verspreid wordt.

Wat ook belangrijk is: een inhoudelijke reactie (dus ook niet alleen ‘goede post’ of ‘mooie foto’) doet meer voor je bereik dan alleen een like, hartje, steun, etc. Ook als iemand je post opslaat doet dit erg veel voor je bereik. Een repost zonder dat iemand er zelf iets bij zet doet ook veel voor je bereik.

Reageren er maar weinig mensen, of duurt het te lang, dan komt je bericht vaak niet veel verder dan dat kleine clubje van het begin. Het gemopper op het algoritme is dus vaak wat misplaatst, want ja, het heeft invloed, maar het algoritme reageert vooral op wat mensen doen.

Wat kun je doen om te zorgen dat je post beter verspreid wordt?

Tot op zekere hoogte heb je wel invloed. Zo wordt een verticale/staande foto, video of carrousel vaak beter verspreid dan horizontale. Daar kun je dus rekening mee houden. Ook is de zogenaamde dwell-time heel belangrijk. Mensen moeten op je post klikken en als ze langer blijven hangen, wordt de post verder verspreid. Die tijd beïnvloed je door te zorgen dat het begin van je post zo pakkend is, dat mensen verder willen lezen. Of het begin van je video, zodat ze langer kijken.

Ook afwisseling is belangrijk. Zeker bij bepaalde soorten posts, carrousel posts bijvoorbeeld, kan het bereik dalen als je er veel achter elkaar plaatst. Probeer dus lekker af te wisselen.

Vergeet ook niet zelf te reageren

LinkedIn® houdt er enorm van als jij actief bent op het platform. Zorg dus ook dat je inhoudelijk reageert op anderen. En natuurlijk op de reacties onder je eigen post. Hoe meer jij je best doet voor LinkedIn®, hoe liever het algoritme jou vindt. ‘Posten en ghosten’ is dus uit den boze. Misschien dat een aantal enorm grote namen ermee weg komen, maar de meeste mensen mogen gewoon wat moeite doen. Het is (voor) je werk als ondernemer!

De vraag is ook: hoe erg is een klein bereik? En wat is een klein bereik?

Laatst kreeg ik een mopperberichtje van iemand dat sommige posts maar 1000 mensen bereiken, terwijl ik ook veel mensen ken die maar al te graag 1000 views zouden willen hebben. Dus wat veel is en wat weinig is ook nogal subjectief. En als een post nu wel maar eens 300 mensen bereikt, hoe erg is dat dan? Als die post echt 100% herkenbaar was voor jouw ideale klant en daarvan een aantal zo geraakt heeft dat ze binnenkort met je willen werken, is 300 dan weinig? En stel je ook dit eens voor: je staat in een zaaltje op een podium en in het zaaltje zitten zo veel mensen als je post bereikt heeft. Knikken je knieën dan? De mijne wel bij een publiek van 300 mensen hoor (en ik vind spreken eigenlijk heel leuk).

Dus de volgende keer dat je moppert op het algoritme, kijk dan ook eens kritisch naar jezelf. Zijn er dingen die je anders had kunnen doen?

Worstel je er nu mee omdat je echt niet weet wat je fout doet, vraag dan eens een Bottleneck-check aan bij mij, dan kijk ik even met je mee.

gerelateerde berichten


5 veelgemaakte fouten op LinkedIn® en hoe je ze voorkomt

5 veelgemaakte fouten op LinkedIn® en hoe je ze voorkomt

Algoritme of walgoritme: 5 redenen waarom je post op LinkedIn soms doodslaat

Algoritme of walgoritme: 5 redenen waarom je post op LinkedIn soms doodslaat

Krijg je bijna geen reacties op je LinkedIn® posts?

Krijg je bijna geen reacties op je LinkedIn® posts?

You had me at hello

You had me at hello
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>